Pierwsza praca: nie w zawodzie, na czarno, w nocy

lip 25, 2012 | Z kraju

Młodzi ludzie chcą podjąć jakąkolwiek pracę. Nie musi być w zawodzie, mogłaby być na czarno, tysiące kilometrów od miejsca zamieszkania i może wymagać pełnej dyspozycyjności, pracy nawet na nocną zmianę.

Blisko połowa zeszłorocznych absolwentów szkół zawodowych znalazła zatrudnienie, ale 43 proc. z nich wykonuje zajęcie niezgodne z wyuczonym zawodem ? wynika z badania przeprowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.

Piętnaście procent zeszłorocznych absolwentów szkół zawodowych łączyło aktywność zawodową z dalszą nauką.

Badanie pokazuje, że najczęstszym powodem tego, iż absolwenci nie pracują w wyuczonym zawodzie były problemy ze znalezieniem pracy, która odpowiadała zdobytym przez nich kwalifikacjom. Część osób deklarowała jednak, że wybrała ofertę lepiej płatną niż związaną z zawodem, a jeszcze inni nie chcieli pracować w swoim zawodzie.

W grupie pracujących w wyuczonym zawodzie najwięcej było absolwentów szkół policealnych i zawodowych.

Największą zgodność wyuczonego zawodu z wykonywaną pracą deklarowali absolwenci z branży społeczno-medycznej (65 proc.), a najniższą ? z branży informatyczno-elektronicznej (20 proc.).

Badani wskazywali po roku obecności na rynku pracy, że – ich zdaniem – podczas kształcenia brakowało przede wszystkim przygotowania praktycznego, np. obsługi specjalistycznych maszyn. Wśród braków absolwenci wymieniali również naukę języków obcych.

Według badania strategie absolwentów na rynku pracy są różne. Większość z nich była zdeterminowana, by podjąć jakąkolwiek pracę. W ich ocenie pierwsza praca nie musiała być w zawodzie, mogła być na czarno, tysiące kilometrów od miejsca zamieszkania i mogła wymagać pełnej dyspozycyjności, pracy nawet na nocną zmianę.

Często oferty zatrudnienia nie w zawodzie były atrakcyjniejsze finansowo, ale jak wskazują wyniki badania absolwentów szkół zawodowych 2011 r., podejmowanie pracy zgodnej z wyuczonym zawodem i rozwijanie kariery z wykorzystaniem zdobytych kwalifikacji opłaca się bardziej, niż podejmowanie tej niezgodnej z wykształceniem zawodowym (mimo wyższego wynagrodzenia na początku). Absolwent z doświadczeniem w zawodzie zmieniając pracę mógł liczyć na większe zarobki.

Inną formą inwestycji w przyszłość było kontynuowanie nauki. Zdecydowało się na to 40 proc. przebadanych osób. Część z nich łączyło naukę z pracą. Byli to w większości absolwenci techników, którzy najczęściej wybierali kierunki studiów zgodne z wyuczonym zawodem.

Źródło. PAP

Statut organizacji

Statut NSZZ “Solidarność” to dokument, który określa cele, zadania, strukturę organizacyjną oraz sposób działania Związku.W preambule do Statutu czytamy, m.in. że NSZZ “Solidarność” powołany został w wyniku robotniczego protestu i utworzony na podstawie porozumienia zawartego 31 sierpnia 1980 r. w Gdańsku pomiędzy Międzyzakładowym Komitetem Strajkowym a Komisją Rządową. “(…) opierając swoje działania na gruncie etyki chrześcijańskiej i katolickiej nauki społecznej prowadzi działalność w zakresie obrony godności, praw i interesów pracowniczych członków Związku oraz realizacji ich potrzeb materialnych, społecznych i kulturalnych” .

Kontakt z nami

9 + 4 =